Упис у шк. 2015/2016

Поделите ову страну:

Упишите се код нас

Полазак у школу је један од најзначајнијих догађаја у животу сваког малишана, али и целе његове породице. Како изгледа тестирање, шта треба припремити од докумената, да ли је препоручљиво уписати дете у школу са шест година...нека су од питања која муче родитеље.

КО МОЖЕ ДА СЕ УПИШЕ

Упис ученика у први разред основне школе званично траје од 1. априла до 31. маја, али родитељи могу децу да упишу најкасније до почетка нове школске године. Потребно је да родитељ будућег ђака донесе неопходну документацију, а потом ће психолог или педагог заказати датум и време тестирања детета.

ТЕСТИРАЊЕ

Први корак у процедури уписа је тестирање које спроводе психолог и педагог у основној школи у коју намеравате да упишете дете. Увод у тестирање је неформалан разговор са дететом и родитељем како би се успоставио добар однос са будућим ђаком. Родитељ даје основне податке о психофизичком развоју детета.

Често се дтетеу да да нацрта неки цртеж: породице или по слободној теми.Анализа тог цртежа стручњацима пружа додатне информације.

Зрелост деце која редовно полазе у први разред процењује се тестом ТИП 1, који згледа као добро структуиран разговор у коме дете решава различите задатке и одговара на питања. Тест је једноставан за примену, није заморан за дете и осликава његов развојни ниво. Тест није класична провера знања, већ је показатељ шта дете може, уме и зна. За процену није пресудно да ли малишани знају да пишу, читају и рачунају, јер за то постоји школа, већ како деца размишљају, да ли се сналазе у свакодневним ситуацијама, колико су самостална, да ли познају основне појмове и односе (горе, доле, лево, десно). Такође се процењује и дететова способност да одржи пажњу (јер тестирање траје око 30 минута), каква је његова графомоторика, односно како држи оловку, да ли зна да повлачи линије и да ли се сналази на ограниченом простору какав је папир или свеска. Стручњаци тестирају дете без присуства родитеља, јер се, између осталог, процењује и његова емотивна зрелост. Дешава се да родитељи сазнају унапред како изгледа тестирање и да припремају дете, што није добро, јер није суштина да дете научи одговоре напамет, већ да се види на ком развојном нивоу се налази будући ђак. Након тестирања уобичајено је да се родитељима дају повратне информације, као и савет шта све могу да ураде током летњег периода да би се дете што боље припремило за полазак у школу.

А ШЕСТОГОДИШЊАЦИ?

Родитељи који желе да дете упишу у први разред са шест година, требало би да такву одлуку донесу у договору са стручњацима. Аргументи типа „дете хоће да иде у школу”, „васпитачица је рекла да је оно изузетно паметно”, „моје дете већ зна да пише, чита и рачуна” или „хоћу да га упишем јер његови другови полазе у школу”, нису довољни да бисте остварили своју замисао. Родитељи не би требало да инсистирају да дете крене у школу превремено, односно са шест година, јер је година пред полазак у школу период веома бурног развоја малишана. Предшколске установе су по организацији и програмима више прилагођени оваквим развојним потребама детета. Сем тога, наши школски програми још увек нису прилагођени развојним могућностима шестогодишњака. Уколико стручни сарадник закључи да дете није спремно за школу, то не значи да са њим нешто није у реду, већ да је дете развојно зрело за узраст у коме се налази, али не и за развојне захтеве који су значајно и континуирано повећани. То такође значи да ће шестогодишњак улагати много већи напор да постигне и задовољи захтеве, које са лакоћом постиже када су у складу са његовим узрастом. Понекад родитељи желе да удовоље детету, које нема добар увид у то шта заправо представља полазак у школу и које на овом узрасту није довољно зрело да доноси овакву врсту одлука. Сем тога, у околностима у којима је много тога подређено детету, и у породици и у предшколској установи, родитељи могу да стекну утисак да је малишан зрео за полазак у школу. Важно је послушати савет стручњака који воде рачуна, пре свега, о дететовом развоју. Децу која желе да се упишу у школу са шест година, психолози тестирају такозваном Бине-Симоновим скалом, а овим тестом се испитује општа ментална способност детета изражена кроз ниво његових постигнућа. Овај тест може да буде напоран за дете и да временски дуже траје. Али, имајте на уму да није довољно да дете буде интелектуално зрело за полазак у школу, већ да буде усклађен његов комплетан психофизички развој.

ОПРЕЗНО СА „ШКОЛАМА НА ГЛАСУ”

Основна школа је по закону дужна да упише дете које има пребивалиште на подручју школе. Школа може да упише дете и са подручја друге школе, на захтев родитеља, а у складу са својим просторним и кадровским могућностима. Ако је разлог за такву одлуку жеља да ваше дете похађа „школу на гласу”, имајте на уму да свакодневно путовање са једног на други крај града може да оптерети малог ђака. Стручњаци упозоравају да деца у млађем узрасту имају потребу за стабилнијим односима, а честа промена средине доводи до различитих проблема: с једне стране дете нема са ким да подели школска интересовања, а са друге дешавања у кућном окружењу. Овакве школе су захтевне и према детету и према родитељу, у погледу рада, сарадње, размене информација. Успешна школа не гарантује добар школски успех за свако дете. Дешава се и да унутрашња организација и специфичност школе не одговарају сваком детету и родитељу. Треба се добро распитати о свему што се односи на изабрану школу, пре доношења коначне одлуке.

ШTA JE ВАЖНО КОД ПРИПРЕМЕ ДЕТЕТА ЗА ШКОЛУ?

☺ Дете се мора припремити психички и физички – дете мора да достигне одређени ниво сазнајног, емотивног и социјалног развоја, мора да има развијене одређене културно хигијенске и радне навике како би могло да обавља задатке које му школа поставља.

☺ Развијте позитивне ставове детета према школи и учитељу – то значи да никада нећете дете плашити школом нити му претити његовом учитељицом или учитељем. О школи причајте као о месту на коме ће дете пуно научити, постати паметније, радити занимљиве ствари. Немојте градити слику идеалног учитеља већ слику реалног човека који помаже деци да науче многе занимљиве ствари.

☺ Развијте радне навике детета у извршавању школских обавеза

☺ Одредите детету простор за рад и учење – врло је важно да дете има време и простор за рад, на коме ће моћи у миру да учи и пише своје задатке. Важно је да то буде увек исто време, да га дете доживи као свој простор за рад, да на њему нема пуно садржаја који ће одвлачити његову пажњу.

☺ Привикните дете да седи док ради

☺ Научите дете на рад на папиру

☺ На време и у доброј атмосфери извршите техничке припреме

На време обавестите дете о свим променама које следе: да ће остајати само у кући, да ће се само кретати улицама и објасните му како, да ће се само облачити за школу, да мора само контролисати извршење неких хигијенских навика и слично.

Упознајте га с особама које ће о њему бринути за време вашег одсуства.

На време и у доброј атмосфери набавите потребан прибор и одећу за школу – нека дете учествује у куповини, заједно с дететом уписујте име на књиге и свеске. Укључите дете у све активности.

Увежбајте с дететом пут до школе.

Научите дете да зна своју адресу становања, да зна где му родитељи раде и да зна бројеве телефона родитеља. Дајте му мали адресар у којем ће те све важне информације написати.

Пажљиво планирајте годишњи одмор – оставите себи дане које ћете посветити праћењу детета у школу и дочекивању после школе.

САВЕТИ РОДИТЕЉИМА

☼ разговарајте о свим дилемама које имате у вези преласка детета из вртића у школу с особљем његовог сада већ скоро бившег вртића,

☼ ако се бојите да ваше дете није припремљено за школу, разговарајте с васпитачима о томе,

☼ сазнајте шта се очекује од деце у првом разреду, разговарајте с дететом о разлици између вртића и школе,

☼ подстакните дете да се осећа поносним што креће у школу,

☼ реците детету да ћете му помоћи у извршавању задатака и да имате поверења у његове способности,

☼ присуствујте сваком припремном родитељском састанку,

☼ састаните се с родитељима чија су деца ишла у исти вртић у школи,

☼ негујте код детета позитиван став о поласку у школу, о учењу и стицању нових знања и вештина,

☼ негујте и развијајте код детета самопоуздање.

КАКО УБЛАЖИТИ ПРЕЛАЗАК ИЗ ВРТИЋА У ШКОЛУ? - ЕВО НЕКОЛИКО ИГАРА ЗА ДЕЦУ И РОДИТЕЉЕ

Игре за развијање пажње:

ДОПУНИ РЕЧ

Игра састављања речи на слогове припрема дете за наставу читања и писања. За ову игру дете треба прво да увежба изговор речи по слоговима на свом имену : Ма –ја, Ми- ћа, а затим на лакшим речима: ма –ма, ба – ка, во – да...

Ова игра се одвија уз добацивање лоптице. Родитељ каже један или два слога и баци лопту детету. Дете треба да заврши реч и да само, пошто каже слог, баци лопту даље.

Ето једног од начина да се родитељи укључе и буду водитељи свом детету у процесу учења.

ПРЕПОЗНАЈ ПО ЗВУКУ

Није лако научити децу да увек слушају и чују. За ово су потребна честа и систематска вежбања. За време шетњи скрећите пажњу детета на разноврсност звукова у парку, зоо-врту, природи, граду и најзад, у свом стану. На овај начин ће дете научити да ослушкује и анализира звукове.

ИСКОРИСТИТЕ СВАКИ ТРЕНУТАК

Дете је већ много пута разгледало илустрације у сликовницама, енциклопедијама и књигама и описивало шта је на њима приказано. У овој игри за разгледање непознате слике даје се пола минута и у току времена слика се једном – двапут на кратко покрива. Задатак детета је да опише шта је на слици видело. На тај начин развијамо дететову пажњу, његов речник и логичко закључивање.

Игра за развој моћи опажања:

ОМИЉЕНЕ РАЗГЛЕДНИЦЕ

Игре са сликама, разгледницама подстичу развој пажње, памћења, запажања. Разгледнице се рашире по столу. Задатак детета је да што пре и брже одговори на питања. Питања се, наравно постављају у зависности од садржаја разгледнице, постепено све тежа и тежа.

На пример, на којој разгледници има више црвене или плаве боје, на којој више људи, биљака или животиња, где је приказан рад, игра, спорт. Такође и да објасни зашто тако мисли?

АДАПТАЦИЈА УЧЕНИКА ПРВОГ РАЗРЕДА НА ШКОЛУ

Полазак у школу представља једну од највећих промена у животу детета.

Адаптација ученика на школу подразумева спремност детета да прихвати нове обавезе, али и спремност родитеља да му у томе на прави начин помогну и обезбеде услове за успешан рад.

Превасходно оно мора игру заменити обавезама и систематским радом. Игра се не искључује али се помера у други план.

Најважније за предшколски период и период поласка у школу је да се изгради осећај одговорности код деце, а упоредо са тим ваља их осамостаљивати.

Процес осамостаљивања и стварања осећања одговорности

- родитељи морају пред дете постављати различите захтеве и обавезе
- одведите дете да види школу, испричајте му шта се тамо ради без застрашивања или претераног улепшавања.
- добро је ако може да сазна искуства другог детета које већ иде у школу.
- постепено прилагодите ритам спавања и оброка оном који га очекује.
- позитивно мишљење о школи
- заједно са дететом можете припремити ствари за школу.
- дозволите му да изабере ранац или нешто од потребног прибора.
- направите заједно налепнице за свеске или кутију за оловке.
- имајте доста стрпљења и када осећа страх или плаче
- похвалите их када се прикључе групи и када нешто добро ураде.

Све новине са којима се дете среће при поласку у школу могу бити тешкоћа за њега, па није редак случај да многа не успевају лако да се адаптирају.

Тешкоће у прилагођавању се могу испољити у промени понашања, било да се претерано повлаче или постају упадљиво немирна, а могуће су и друге реакције као што су заборавност, плакање, страхови, избегавање школе, «бекство у болест», поремећаји апетита, сна, поремећаји функција пробавних органа. Најчешће су то пролазни симптоми или реакције на неуспех у прилагођавању или на страх од неуспеха.

РАДНЕ НАВИКЕ

Да би се дете навикло на ред и рад то треба чинити постепено.

Навике се не стичу преко ноћи већ дуготрајним понављањем одређених радњи. Ваљало би дете усмеравати да своје ствари свакодневно оставља на своје место, да обавља неке послове у кући који не захтевају много снаге и времена али који ће бити његова редовна обавеза.

Како би се створиле навике за школски рад, дете треба да има стално место за рад, прибор и књиге као и одређено време за рад и одмор.

Заједно са дететом одредите радни простор. Место за интелектуални рад, за израду домаћих задатака и учење, мора бити мирно и заштићено од пролаза укућана док је рад у току. Било би добро да дете има свој радни сто и столицу и од почетка инсистирајте да се учење одвија баш ту и нигде другде.

На радном столу држати само књиге и прибор а никако играчке или сличне ствари које ће скретати пажњу са задатака. После завршеног учења код првака стварати навику да коришћене књиге и прибор скупи и одложи на своје место као и да их чува и држи уредно.

ВРЕМЕ ЗА РАД

Врло је важно заједно са дететом направити план рада или план активности у току дана и тога се придржавати. У почетку се дете мора чешће подсећати и контролисати да би се навике формирале али ћете и сами временом приметити да ће Ваше учешће бити све мање.

УЧЕЊЕ И ДОМАЋИ ЗАДАЦИ

Најважнија дужност и највећи напор са којим се ђак првак среће у школи васпитни.

Дете треба само да ради задатке а права помоћ родитеља се огледа у томе да се интересује за његов рад, да га упућује, подстиче, храбри.

- навикните дете да ради у исто време и на једном одређеном месту.
- договорите се са дететом да после краћег одмора пошто дође из школе прво уради задатке и онда се игра.

Тако се развија осећај дисциплине и одговорности.

УЧИТЕЉ/УЧИТЕЉИЦА

Како ће дете прихватити школу умногоме зависи од односа који на самом почетку школовања успостави са својим учитељем/учитељицом.

- развијајте поверење код детета према учитељу/учитељици
- објасните му какву улогу и које све задатке учитељ има – а они су свакако много већи него да детету само пренесу знање
- говорите детету о учитељу/учитељици лепим речима, са поштовањем и уважавањем његовог рада.

Познато је да је за ђака првака учитељ велики ауторитет. За првака је он/она најбољи, најпаметнији, најправеднији човек. Учитељ управо захваљујући свом ауторитету врши велики васпитни утицај. То је разлог због кога сваки учитељ/учитељица настоје да што више подигну свој ауторитет у очима деце. Греши сваки родитељ који покушава на било који начин да оспори ауторитет учитеља. Не би ваљало пред дететом рећи нешто ружно за учитеља, чак и ако мислите да је заслужио критику. Сваки неспоразум се може решити разговором са учитељем насамо.

Сваки родитељ који се одговорно понаша може очекивати да ће и његово дете стећи сличне особине.

НАСИЉЕ У ШКОЛИ

Oд почетка школске године радиле смо на превенцији насиља у школи у циљу стварања безбедног,сигурнот и опуштеног окружења.да би се у раду приближили деци .

радили смо озбиљне ствари на занимљив начин.

Kроз психодраму"Црвенкапа и вук"(насилник и жртва) деца су схватила значај ненасилне комуникације и како доћи до бољег решења у ситуацији насиља.

Циљ нам је да до краја школске године што више ученика укључимо у ову радионицу.

САВЕТИ ЗА ЕФИКАСНО УЧЕЊЕ

- направити распоред дневних активности, испланирати време за учење, одмор и разоноду

- ако направите распоред дневних активности и придржавате га се током дужег временског периода онда за себе можете рећи да имате развијене РАДНЕ НАВИКЕ

- учити сваког дана у планираном термину, који највише одговара

- направити план учења - где ће учити, шта и којим редоследом

- најбоље је учити за столом јер одржава будност

- поред себе имати само предмете неопходне за учење

- имати стални радни простор или кутак - добро осветљен и проветрен

- обезбедити што „мирније" услове за учење, без музике и телефонских позива

- кад год испуни план, треба да награди себе нечим што воли да ради

- прво, док је одморан, треба да учи градиво које је теже

- не учити сродне наставне предмете један за другим да не би дошло до „бркања"

- подвлачењем кључних речи или реченица истичу се битне информације

-никако немојте петљати нешто ногама, јер то, научно је доказано, сви раде, а то одвлачи концнтрацију

-Немојте учити ноћу. Човек има свој биолошки сат, према коме је ноћ предвиђена за спавање, а не учење, т не ће вам бити много теже да запамтите градиво!

Што пре код себе порадите на радним навикама, на њиховом формирању, многе ствари и обавезе у животу ће вам бити лакше.

Ако имаш интелектуалне способности као потенцијал, ради на њима, развијај их.Интелигенција ти неће много значити ако немаш развијен систем радних навика, ако ниси дисциплинован, вредан и упоран

ЈОШ ПОНЕКИ САВЕТ

Потпуно је нормално да се током дужег седења у истом положају, као кад учите, укочите од тога што се не померате, да вам постане неудобно, понешто почне и да вас болуцка... А ништа од тога вам не помаже да се концентришете на градиво, напротив. Зато, кад год осетите да почињете да се кочите, или стекнете утисак да ћете се ускоро стопити са столицом (фотељом, креветом, зависно где се сместите док учите), устаните, протегните се, урадите неколико чучњева, покушајте да, без савијања ногу у коленима, дотакнете прсте на ногама... Можете повремено и да одете на трчање, тако вам кисеоник "проструји" телом, па и мозгом. Или одаберите већ нешто што ће вам помоћи да се осетите мање укочено и мање као да сте сладолед који се полако топи, губи облик и разлива преко столице, фотеље, кревета.

Кад већ помињемо храну, постоје намирнице које могу помоћи вашем мозгу, буквално га нахранити, па ће онда боље да вас послужи. Јасно, ако поједете пуно масне хране, или превише било које хране, приспаваће вам се. Уместо тога, узимајте мање оброке (узимајте их често ако сте гладни, немојте се изгладњивати), а ево и које су намирнице добре за мозак. Ту је риба (само избегавајте крупну морску рибу, као што су туњ или ајкула, због тешких метала који се у њима скупљају у већим количинама) - уље из ње је одлично "гориво" за мозак. Овсене пахуљице или мусли такође помажу мозгу да боље ради, а повремено добро дође и освежавајући чај од нане (који вас, уз то, неће учинити нервозним нити вас спречити да се наспавате).

Још мало хране за мозак: банана, авокадо (наравно, не три килограма такве хране одједном), прокељ, зелена салата, диња, кикирики. "Храну за мозак" представља и свеж ваздух, па се потрудите и да учите у проветреној просторији, а добро би било и редовно довољно спавати - као што се физички не осећате добро кад сте неиспавани, ни мозак вам тада не функционише најбоље.


Срећно учење!

Педагог и психолог школе

Занимљива чињеница

"Сваки прави, убеђени родољуб је пријатељ народа. Свака његова делатност, цела његова мисао, сваки његов покрет, само је израз тог пријатељства, тога осећања љубави за народ, за људе, за човечанство." В. Маслеша

© Основна школа "Веселин Маслеша" - Сва права задржана. Израда сајта: Кио д.о.о.